Tussentijdse toets | Rijschool Safety First | Hoge slagingskans door tussentijdse toets

Tussentijdse toets

Een tussentijdse toets (TTT) is een toets die wordt afgenomen door een examinator bij het CBR om te weten te komen hoever je bent gevorderd in de rijopleiding. Met een tussentijdse toets, wordt een volledig examen nagebootst. Een tussentijdse toets wordt ongeveer op 70% van de rijopleiding afgenomen. De toets duurt ongeveer 55 minuten. Het rijden zelf neemt ongeveer 30-35 minuten in beslag.

Voordelen tussentijdse toets:

  • Je kunt een vrijstelling krijgen voor twee bijzondere verrichtingen, mits je deze vlot, veilig en zelfstandig uitgevoerd hebt. Deze vrijstelling geldt alleen tijdens het eerste praktijkexamen, daarna komt de vrijstelling te vervallen;
  • Je krijgt een duidelijk beeld hoe ver je met de opleiding gevorderd bent;
  • Je kunt ervaren hoe het is om een CBR-examen af te leggen. Hierdoor ben je beter voorbereid op het praktijkexamen.

Inhoud tussentijdse toets:

1. Aankomst CBR

Wanneer de dag van de tussentijdse toets is aangebroken, wordt je een uur voor aanvang van je toets thuis opgehaald. We zorgen ervoor dat we 15 minuten voor aanvang van de toets aanwezig zijn bij het CBR, zodat we nog even de rust kunnen pakken voordat de toets van start gaat.

Dan vindt er een ontmoeting plaats tussen jou en de examinator. De examinator zal een korte uitleg geven hoe de toets gaat verlopen en controleerd of al jou gegevens in orde zijn, namelijk:

  • De uitnodiging voor de toets;
  • Je identiteitsbewijs;
  • Of je bent geslaagd voor je theorie-examen;
  • Of je het zelfreflectie formulier hebt ingevuld (deze wordt na de toets besproken).

2. Op het parkeerterrein

Op het parkeerterrein vindt in eerste instantie een ogentest plaats. Er wordt gevraagd om een kenteken op ongeveer een afstand van 25 meter voor te lezen. Daarnaast stelt de examinator wat vragen over de auto (voertuigcontrole). Dit kunnen zowel vragen binnen, als buiten de auto zijn.

3. De rit

De rit zelf duurt ongeveer 30-35 minuten. Dit kan je verwachten tijdens de rit:

  • Voor het grootste gedeelte wordt er gereden op aanwijzingen van de examinator, maar een deel van de rit zal bestaan uit zelfstandig route rijden met behulp van het navigatiesysteem. Het belangrijkste van deze zelfstandige opdracht is, dat je verkeerssituaties vlot, veilig en zelfstandig oplost. Het bereiken van het juiste eindpunt, is niet van groot belang.
  • Er wordt gevraagd om twee bijzondere verrichtingen uit te voeren. De examinator zal op een willekeurig moment vragen om een bijzondere verrichting uit te voeren. De bijzondere verrichtingen dienen geheel op eigen initiatief en inzicht uitgevoerd te worden. Je kiest hierbij zelf wanneer je de auto tot stilstand brengt om deze bijzondere verrichting uit te voeren. De volgende bijzondere verrichtingen kunnen gevraagd worden:
    • Hellingproef;
    • Parkeren (vooruit in een vak, achteruit in een vak, fileparkeren vooruit en fileparkeren achteruit);
    • Recht achteruit rijden;
    • Bocht achteruit rijden;
    • Keren (dmv een halve draai of drie keer steken).

    4. Het advies

    Na afloop van de toets krijg je te horen van de examinator hoe het gegaan is. Je krijg advies waar je nog aan kunt werken voor je examen. Daarnaast vertelt de examinator of je de bijzondere verrichtingen vlot, veilig en zelfstandig hebt uitgevoerd.

    Als je de bijzondere verrichtingen goed hebt gedaan tijdens de toets, verdien je vrijstelling. Deze vrijstelling geldt alleen tijdens het eerste praktijkexamen, daarna komt de vrijstelling te vervallen